středa 23. října 2013

Dumb ways to DIY (aneb bacha při domácích procedurách a výrobě kosmetiky)

 
    Ahoj všichni! Hraní hry "Dumb Ways to Die" a příležitostný poslech té geniální písničky mě inspiroval k napsání postu Dumb Ways to DIY. Za tu dobu, co si doma sama kutím kosmetiku, jsem posbírala pár tipů, které by vám mohly pomoci vyvarovat se hloupých chyb, z nichž některé se mně osobně vymstily. Jasně, většina patří mezi obecné znalosti... Ale tak kdyby náhodou:)
 
 
    1. Alergici, dávejte bacha!
 
    Když jsem ve dvanácti letech v časopise Šťastná třináctka objevila recept na masku z banánu, jogurtu a medu, byla jsem nadšená. Tyjo, udělám si vlastní kosmetiku a budu mít super pleť! Tak jsem si to pěkně namixovala, dala na obličej a čekala, až to smyju a bude ze mě Miss Universe. No, nebyla. Má pleť byla v onom věku sama o sobě suprová, po smytí ale začala rudnout a rudnout, až se objevila šílená vyrážka. Obličej červený jak rajče. Trvalo to tři dny, svědilo to tři dny a tři dny jsem odmítala jít do školy. Zdá se, že mé tělo nejen alergicky reaguje na pyl, ale také nesnese topické použití jeho derivátu.
 
    Podobně častá je i alergie na oříšky. Kdo jí máte, dejte si pozor na používání mandlového oleje, bambuckého másla apod. Sice to jsou perfektní věci, ale za tu reakci to nestojí.
 
 
    2. Vajíčko v masce na vlasy není vždy dobrý nápad...
 
    ... hlavně když si ho dáte na hlavu, kterou jste právě opláchly horkou vodou. Pozvěte pak rodinku na večeři přímo z vaší hlavy, to tvrdé vajíčko ve vlasech má styl.
 
 
    3. I oleje ve vlasech se mohou vymstít
 
   Což se stalo mému bratranci. Tehdá šestnáctiletý toužil po krásnějších vlasech (jo, taky nechápu, kde se taková myšlenka vezme v hlavě puberťáka), napatlal si tedy hlavu olivovým olejem. Smýval to natřikrát. Jarem. Dovedete si představit, že ho potom vážně nečekala pěkná hříva... Ale i několikanásobné smývání šamponem není nic moc. Oleje stačí v maskách opravdu minimum, pokud víte, že vaše vlasy nejsou vyloženě suché nebo že se jim oleje špatně smývají, sáhněte po méně hutném kokosovém oleji či oleji z hroznového semínka.
 
 
    4. Pozor na poměr ingrediencí!
 
    Jo, ona je to trochu otrava, vytahovat váhu, měřit poměry, bez toho to trvá o pět minut méně. Což je tak desetina času, který jsem strávila následným nadáváním na vlastní idiocii, když jsem vytvořila tekuté balzámy na rty. Nebyly nic moc.
 
 
    5. Mixovat se vyplatí
 
   ... Pokud nechcete, aby bylo mezi vámi a vaším tatínkem/přítelem/bratrem/manželem pořádné dusno. Už si chudáci zvykli, že občas musí trubkami prohnat krtka kvůli vaším dlouhým vlasům, tak si představte to nadšení, kdyby přišli na to, že to musí dělat častěji kvůli zaseklým kouskům avokáda z té úžasné masky.
 
 
    6. Citrusy a pleť není super kombinace
 
    Na internetu jsem našla strašně moc návodů na super peeling - rozkrojte půlku citronu a přejíždějte si s ním po obličeji. (Smyjte a podívejte se na to, jak vypadá váš obličej bez kůže.) Ne, citrusy, a citrony zejména, mají tak kyselé pH, že vaší pokožce ani náhodou nemohou pomoci, ba naopak. Pokud máte doma neutralizační vodu a vážně si myslíte, že citronovou šťávou něčemu pomůžete, tak prosím, ale hlavně ne často a hlavně tu neutralizační vodu. A pokud vám ovocné kyselinky na pleť opravdu pomáhají (jako třeba mně), sáhněte raději po jablečném octu (jako třeba já), který obličej zároveň vyživí, dá se snadno naředit a skladovat na umývadle. Neutralizační voda by ovšem měla následovat i po něm. 
 
 
    7. Když už jsme u toho octa, přihoďme si k němu Tea Tree olej...
 
    ... a nikdy podobné věci nedávejme k oku. Prostě nikdy. Oční okolí vynechávejme. Štípe to jak kráva.
 
 
    8. Bio není nanic
 
    Ne, že bych kupovala všechno ovoce a zeleninu v bio kvalitě. To bych se nedoplatila. Co se ale týče surovin, které hodláte patlat na pleť, zkuste si nějaké to bio vyhlídnout a připlatit si pár korun za to, že nehezké chemikálie, které proniknou až za slupku, nedáváte na pleť či vlasy. A pokud na bio ne a ne narazit, pořidte si extrakt z grepových jader (prodává například Dr. Popov za cca 70 kč), což je nejen výborný konzervant, ale většinu těchto chemikálií dokáže odstranit.
 
 
    9. Zacházení s podomácku vyrobenou kosmetikou
 
    Do každé dávky se snažte, ať se jedná o balzámy či krémy, dát alespoň nějaký přírodní konzervant (já používám vitamin E nebo výše zmíněný extrakt z grepových semínek). Jejich antioxidační schopnosti udrží vaši kosmetiku déle v chodu. Krémy a masky skladujte v lednici a nabírejte je perfektně čistýma rukama nebo ideálně špachtlí. Což by měla být koneckonců ale samozřejmost i v případě koupené kosmetiky.
 
 
    10. Bacha na bakterie v obalech
 
    Zase tu máme tip obsahující onen grepový extrakt. Když vám přijdou z ebay plastové tubičky na balzámy na rty, je jen přirozené, když první, co chcete udělat, je pustit se do výroby. Dvě minutky předtím však věnujte tomu, že hrnec napustíte vlažnou vodou, přidáte pár kapek extraktu a všechny pořádně propláchnete. To samé platí samozřejmě i s kelímky a vším dalším. Nechceme přece, aby se nám do nového výrobku hned nastěhovalo pár milionů bakterií.
 
 
    11. Zubní pastu prosím jen na zuby
 
    Zajímalo by mě, kdo přišel s tím skvělým trikem. Poťukejte si zubní pastou pupínek a do rána zmizí. Ha, ha, ha. To si na něj rovnou můžete dát jed na krysy, je to zhruba stejně šetrné k pokožce. Místo pasty, která sice pupínek může vysušit, ale může ho i více zanítit a navíc nenechá už tak namáhanou kůži dýchat, investujte 40 kaček do Tea Tree oleje nebo do úžasného Grease Lightning gelu od Lush (který narozdíl od Tea Tree oleje má navíc tu vlasnost, že pupínek vysušuje, ale zároveň i hydratuje). Jakmile je vysušený/prasklý, odhoďte vysušovadla a sáhněte např. po hydratačním oleji vitaminu E, který zrychlí proces regenerace kůže a předejde případné jizvičce.
 
 
    12. Nebojte se vyrobit si to samy
 
    Lákadla kosmetických firem jsou v 95% případů jen prázdná lákadla. Perkfektně výživný balzám, hydratační lotion bar či úžasný krém předcházející stárnutí si můžete doma namíchat ze surovin, do kterých je zezačátku třeba trochu investovat, potom z nich ale vyrobíte 50 dávek. Jeden důkaz za všechny? Můj vlastní krém je tak skvělý, že má problematická pleť vypadá zase skoro jako ve dvanácti. Před medovou maskou, samozřejmě.
 
    Jaké tipy byste přidaly? Je mi jasné, že jsem asi na milion věcí zapomněla... Tak třeba bude pokračování.
 
    Dejme si na závěr pěknou písničku a DIYování zdar!
 

   
    Mějte krásný den,
    M.
 
   

18 komentářů:

  1. Míšo, díky za skvělé rady a hlavně za pobavení - ta 2 nemá chybu :D
    Jo, citrón jsme taky kdysi zkoušel a nic moc... pálí to, pleť je po tom červená a nehezká...
    Jinak na pupínky mi Tea Tree nezabírá, mám asi odolné beďary :D
    A na vlasy můžu doporučit dýňový olej - lépe hydratuje než olivový, není tak mastný, vlasy jsou po něm elsklejší a pevnější... jenže hnědozelený a pro blondýnky nevhodný (teda podle mě to s těmi světlými vlasy něco musí udělat)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Týjo, já nemít Tea Tree, tak jsem ztracená:D Jinak dýňový olej doma mám a taky bych se ho popravdě bála, aby mi nechytly nějaký mechovější odstín... Upřímně řečeno jsem mu zatím nenašla moc využití, zatím s ním jen vařím. Já když už olej na vlasy, tak jedu většinou z hroznového semínka, který je díkybohu bezbarvý a vymývá se krásně:)

      Vymazat
    2. dýňový olej je prý na vlasy skvělý. ale když ho užíváte vnitřně :D http://kosmetickerecenze.blogspot.cz/2012/10/o-temne-strance-hormonalni-antikoncepce.html - tady když se podíváte níž tak se o něm něco zajímavýho dočtete ;)

      Vymazat
  2. Stastna trinastka :D Ja som si v navale kreativity skusala vyrabat vlasovu masku z jogurtu, citrona, oliv oleja, vajicka a nvm coho este (ani neviem, kde som ten recept nasla) a dost to potom smrdelo. Som si musela myt vlasy este 3x normalnym samponom a kondicionerom, takze pozitivne ucinky tejto handmade masky veskere zadne :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, nebyla jsem šťastná třináctka, ale pořádně na*raná dvanáctka:D Teda, to je docela kombo:) Snad ti aspoň to vajíčko nezatvrdlo:D

      Vymazat
    2. A ozaj, hras toto? https://play.google.com/store/apps/details?id=air.au.com.metro.DumbWaysToDie&hl=en
      :)) je to celkom zabava

      Vymazat
    3. Prave ta hra me inspirovala k nazvu clanku, tezka navykovka:)

      Vymazat
  3. já to pořád hraju na tabletu, ale už je to fakt těžký a hlavně si pak furt zpívám tu písničku, i na veřejnosti :D
    to s pastou jsem občas zkoušela, když není fakt nic jiného po ruce (třeba týdenní trek v Rumunsku, moje kometika byla těžce osekaná :) a kupodivu mi to celkem zabíralo, ale hodně to teda vysuší, takže maximálně jednou, jinak je zaděláno na velký strup. a co se týče citrónů, tak já celkově nemám ani moc ráda kosmetiku s citrusovou vůní (maximálně tak pomeranč), jednou jsem třeba měla citrónové tělové mléko (od Weledy, z nějakého boxu) a úplně jsem si představovala, jak mě vysušuje :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to hrozně frustrující hra, ale já prostě chci mít na tom nádraží co nejvíc postaviček!!:D
      Ona ta pasta vysuší a když není po ruce nic jiného, tak to asi chápu, ale suší jak šílená, mě úplně bolí představa že bych si na sebe napatlala takovou dávku chemikálií:D Jinak já citrusovou vůni miluju i v kosmetice, jsem na ní úchylná, ale je fakt, že vyloženě citron asi ne-e... Nejvíc zbožňuju tělové mléko od Nivey Happy Time, jak když si člověk vymačká pomeranč:)

      Vymazat
  4. Docela poučné :-) Na balzámy se také s tátou chystáme - povídala jsem mu o tom, jak si je udělat doma a nadchlo ho to :-D Už jsme takhle dělali mýdla... Ale chci se zeptat, jestli bude i článek na to, jak si udělat ten domácí krém, který ti tak pomohl na akné...? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak dej pak vědět, jak se povedly:) Článek o krému chystám, jen ho nejdřív chci pořádně ozkoušet - jak je to s trvanlivostí a jestli třeba po pár týdnech nezačne dělat neplechu. Teď ho používám 11 dní, dám mu ještě pro jistotu tak tři týdny a potom se tu návod stoprocentně objeví, pokud bude nadále dobrý a neudělá ze mě ježibabu:)

      Vymazat
    2. A taťka je borec, že ho tyhle věci baví, já bych u chlapů v rodině asi moc nepochodila:D

      Vymazat
  5. ne, že bych byla škodolibá, nebo to myslela nějak špatně, ale u historky s bratrancem jsem se vážně zasmála :D

    Once Upon a Time

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To neni skodolibost, ale prirozena reakce, byl fakt trubka:-D

      Vymazat
  6. To s tím citronem je zajímavé, já jsem se chystala vyzkoušet citronovou pleť. vodu, teď už za boha nevím od jaké značky, nicméně mělo by se jednat o éterický citrusový olej, podle mě by to takové rodeo proto být nemělo. Jablečný ocet vyzkoušený mám a raději teda na vlasy než na pleť (osobně na mou mastnou, citlivou pleť radšej nie btw šílená kombinace, ale věřím, že jsem si citlivou pleť vypěstovala právě nešetrnou kosmetikou na akné) anebo rovnou do pupku s vlažnou vodou, po ránu na lačno super střevní průplach :D

    OdpovědětVymazat
  7. Citronová šťáva by měla stahovat póry a bělit pihy pokud vím, zkoušela jsem a ne že bych zaznamenala nějaké extra změny, každopádně mě na pleti žádnou paseku nedělá a nemám s jeho používáním problém takže čas od času proč ne. Už moje babička ho používala a vždy říkala že jí vyhlazuje pleť tak nevím :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj Miso, mam dotaz ohledne vyroby domaci kosmetiky a jednotlivych slozek, ktere mohou vysusovat. Teprve jsem zacala s vyrobou kosmetiky a neco se mi povedlo. Bohuzel krem na oci se mi nedari co se tyce funkcnosti. Jelikoz mam suchou citlivou plet a trpim na ekzemy, chtela jsem neco lehciho i s vodou. Takze jsem pouzila vodni fazy 2x vyssi mnozstvi nez olejove faze. Aloe vera, chrpova voda, avokadove maslo, bambucke maslo, baobovy olej, algo boost morske rasy (proti vraskam) jako konzervanty vit. E, grepovy extrakt 60% a emulgator Olivem 1000. Konzistence supr lehky krem, mela jsem radost jak jsem to napoprve trefila se svym vlastnim receptem. Ale bohuzel presto, ze krem pusobi ze zacatku hydratacne tak mi ocni okoli vysusuje :-( supinky a vrasky hlubsi nez predtim.. Co je spatne? Muze me vysusovat twn grep.extrakt? Omlouvam se, ze jsem anonym, ale nemuzu si vzpomenout na heslo na googlu... Budu rada, kdyz mi odpovis na luciuss@centrum.cz Jinak palec nahoru za vyborny a poucny blog a tvou spolupraci s ekokozou ;-) Dekuji Lucie Č.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Lucko, já jsem bohužel krémy s vodou téměř nepolíbená, tak nevím, jak bych poradila. Grepový exrakt myslím na vině nebude, já bych o zkusila opravdu s krémem založeným čistě na olejích a uvidíš, co to udělá - alespoň mně, která také poslední dobou na suchou kůži trpím (zatracená zima) dělá vždy dobře:)

      Vymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...