pátek 3. ledna 2014

Oil Pulling Method


    Po dlouhé době vás opět zdravím a doufám, že jste si patřičně užily Vánoc i oslav Nového roku! Já teda jo, podle bolesti hlavy možná až moc. (Novoroční předsevzetí č.1: Nenechat se tolik strhnout kamarády.)

    A tak začneme rok 2014 pěkně zdravě, a to rovnou s Oil Pulling Method, o níž mám článek rozepsaný už tak milion let a vůbec netuším, proč jsem ho nebyla schopná dokončit; je to totiž fajn činnost, kterou denně trávím patnáct, dvacet minut. Je surovinově i přípravově nenáročná a má více zdravotních benefitů, než by se na první pohled zdálo. 

    Předpokládám, že o OCM už někdy každá z nás slyšela, minimálně ta zkratka asi jen tak nikomu neunikla - ale co OPM, říká někomu něco i tahle metoda?

    OPM, nebo Oil Pulling Method (a omlouvám se všem za nedostatek překladatelské fantazie, ale český ekvivalent o méně než osmi slovech mě asi nenapadá) je čištění ústní dutiny "válením" oleje v ústech. Ve zbytku článku se ale dozvíte, že ta ústní dutina není jediná část těla, kterou OPM ovlivňuje.


    Jak a s čím?
    
    Osobně si nedovedu představit, že bych OPM prováděla s jiným než s kokosovým olejem, protože mi chutná. Při představě, že si v puse dvacet minut válím slunečnicový olej, mi moc pěkně není. (Ajurvéda nejvíce doporučuje sezamový, nejčastěji používaný je pravděpodobně právě slunečnicový.) Použít se dá zkrátka jakýkoliv přírodní olej (nerafinovaný, za studena lisovaný, ideálně v bio kvalitě). 

    OPM by se měla provádět na lačný žaludek, což já mimo dny svého půstu nedodržuji, ráno mám dost práce s tím, abych se nějak vykopala z postele, natož abych u toho nemohla nadávat; tudíž na OPM dojde kdykoliv během dne, kdy mám hlad nebo alespoň nejsem moc najedená. OPM je údajně stimulující, zatímco plný žaludek naopak utlumuje, tyto dva procesy jdou poté proti sobě a tělu se to líbit nemusí. (Ne, nerozumím tomu, ale věřím chytřejším a osvícenějším.)

     Do pusy si dejte lžíci oleje a prostě ho válejte v puse, nic složitého, jako kdyby to byla voda od Colgate. A když to vydržíte dvacet minut, stačí olej vyplivnout (prosím, ne do umývadla, zvolte raději záchod/koš - manželé/bojfrendi/tatínkové by vám nepoděkovali) a máte hotovo. Nepolykat! Je možné, že vám z toho bude šoufl už po minutě - vyplivněte a jeďte nanovo, je to o zvyku.

    Následně se doporučuje ústní dutinu propláchnout vodou s trochou soli, na což většinou zvysoka kašlu, protože bych tímhle tempem skončila na oddělení pro bulimičky, ale čištění zubů kartáčkem, které má za úkol odstranit zbylé toxiny, které neodplavil olej, si neodpouštím.


    A teď to nejdůležitější - proč?

    Proč vůbec dělat takovou šaškárnu? No, ono těch benefitů není málo. Vědci prokázali spojitost mezi špatným stavem dásní a spoustou nemocí a nežádoucích stavů - např. cukrovkou, nemocemi kardiovaskulárního systému, problémy v těhotenství nebo osteoporózou. Další teorie tvrdí, že jazyk je úzce spojen s vnitřními orgány, které jeho zanesení nepříznivě ovlivňuje. 

    Právě OPM udržuje ústní dutinu mnohem čistější, než to kdy dokáže kartáček. Olej na sebe váže nechtěné mikroorganismy a toxiny.

    Podobně jako při Oil Cleansing Method i zde dochází k postupnému uvolňování nechtěných drobnůstek z ústní dutiny, a stejně jako při OCM je toto důvod, proč vám to válení oleje těch dvacet minut zabere - za tu dobu už se uvolní slušné množství humáčků. 

    Pár doktorů dokonce považuje OPM za možný lék na rakovinu - ale to je asi moc i na mě, a to jsem nadšený "believer". 

    Kdybyste ale popřely všechno, co je tu napsáno, a nevěřily ani za mák, že vám olej ústní dutinu čistí, jedna věc je jistá - zuby budou bělejší. V tomto ohledu je největším machrem právě můj milovaný kokosák, průzkumy prokázaly bělící schopnosti ale i u ostatních olejů.


    Slyšely jste o této metodě? Vyzkoušíte, nebo vám to připadá padlé na hlavu?
    (Jdu si vyplivnout.)

    Mějte se krásně,
    M.

68 komentářů:

  1. Krásný den, Míšo. Já dnes o OPM slyším poprvé, ale určitě to musím vyzkoušet. Děkuji za skvělý článek, zase jsem o něco chytřejší. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji za krásný komentář a přeju příjemných dvacet minut s olejem:)

      Vymazat
  2. Ahoj ...moj komentar je trosku mimo temy clanku: prave som objavila tvoj blog a komplet cely som si ho prezrela a precitala. Niektore navody som si ulozila a najblizsie v case volna sa pustim do vyrabania kozmetiky . Ako prve chcem vyskusat mydla a preto ma najviac zaujima ako ich skladujes. Mas na kazde mydlo zvlast mydlovu nadobku alebo improvizujes a mas niejaky iny skladovaci sposob ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj a děkuji za přízeň! Mýdla balím do celofánu (popř. do dárkových sáčků), na umývadle mi vždy straší jen jedno, které dávám na takový ten klasický rpohloubený talířek na mýdla; a zhruba 5 jich neustále mám mezi oblečením (nezabalené), protože skříň krásně provoní:-)

      Vymazat
  3. To musím vyzkoušet. Na tom něco bude. Kokosák mám, jdu do toho. Ty tu máš samé zajímavé věci. O vánočních svátcích jsme se bavili výrobou bath bombs a byla to zábava.
    Díky za všechny tvé tipy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za přízeň a za pochvalu! Jsem ráda, že se Bath bombs dařily:-)

      Vymazat
  4. Ahoj, na tvůj blog občas mrknu (Rendy ho má v oblíbených) ale okamžitě si ho dám do svých záložek... Tak propracovaný blog jak obsahem tak formátem už jsem dlouho neviděla. Témata tvých článků jsou hrozně neotřelá a originální a co víc, potřebná a mně hrozně blízká. Prosím pokračuj, je to úžasné. Soňa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za úžasnou pochvalu, hrozně si toho vážím a budu se snažit pokračovat ve stejném duchu:-)

      Vymazat
    2. Zkoušela jsem dnes, při vytírání celého bytu jsem v puse žmoulala kokosák, nic mi to nedělalo, ani špatně mi z toho nebylo, budu to tak dělat každý den, ať to má nějaký efekt :-) Díky! Soňa

      Vymazat
    3. Jsem ráda, že to neskončilo na té vytřené podlaze!:-)

      Vymazat
  5. No o metodě jsem slyšela, právě ve spojitosti se sezamovým olejem,no zkoušela jsem to kdysi jednou a málem jsem se pozvracela....ale zkusím znovu s kokosákem :) ale fakt dvacet minut, docela dlouhá doba :/ No zkusíme a uvidím, potřebovala bych se takto i lépe starat o dásně, prý jim to hodně prospívá

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, z dásní a jazyka se prý uvolňuje nejvíce toxinů a právě dásně mají spojitost se špatným zdravotním stavem nebo riziky v těhotenství silnou. Snad Ti to s kokosákem nebude tolik vadit;-)

      Vymazat
  6. Já už jsem oil pulling prováděla, ale jak rychle jsem začala, tak rychle jsem skončila. "Pulírovala" jsem každé ráno na lačno, ale vstávat dřív se mi kvůli tomu opravdu nechtělo. A tak, abych stíhala, jsem u OPM dělala i jiné věci, třeba se malovala. Jenže jsem asi průměrný chlap a nezvládala jsem dělat dvě věci najednou. Takže když jsem se soustředila, abych si nevypíchla oko, tak jsem se přistihla, že pusa stojí. Nebo jsem šla mezitím s pejskem ven. Ale to jsem se zase děsila, že potkám nějakého souseda a jak pozdravit s plnou pusou oleje? :D No zapeklitá situace. Ale asi do toho půjdu znovu, protože máme v rodině paradentozu, tak třeba by se mi díky tomuto vyhnula.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, to znám, já většinou dělám oil pulling během psaní článku a dost často mě trkne, že jsem vlastně s válením přestala a jenom píšu:-D Ale věřím, že se to vyplatí provádět aspoň tak:-)

      Vymazat
  7. Vypadá to zajímavě, ale zkoušet to nejspíš nebudu:D Hlavně proto, že je mi na blití jen z trochu másla v puse, takže lžíci oleje bych fakt nedala :) zajímaly by mě ale ty bělící účinky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bělících účinků bys měla s kokosákem docílit i když si ho dáš na kartáček a budeš s ním denně pár minut šmrdlat:-)

      Vymazat
  8. Tak pro mě novinka, olej jsem si teda vyzkoušela hned na začátku článku a právě ho teda mám a nic moc:/ tak nevím jestli se to uchytí, ale o bělících schopnostech kokosáku jsem už teda slyšela.

    OdpovědětVymazat
  9. Já jsem zase anti-believer :-D Takže to zkoušet nebudu, i když vybělení by se hodilo :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky bych si občas přála být anti-believer, takhle potřebuju všechno zkusit:)

      Vymazat
    2. Ale zase máš větší obzory než my věční skeptikové ;-)

      Vymazat
  10. Kokosák bych možná zvládla, ale takový olivový olej vážně ne :D Spíš mi přijde horší těchh 20 minut a představa, jak mám v puse milion těch uvolněných nečistot :D No, ale stejně jsem zvědavá a jdu to zkusit s tím slunečnicovým :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš, tahle představa mě ani nenapadla:-) Tak snad to se slunečnicovým šlo!

      Vymazat
    2. Válela jsem 9 minut, pak kamarádka zavolala a musela jsem to vyplivnout :D Slunečnicový olej je extra hnusný, takže raději znovu koupím kokosák :) Ale zuby byly vyčištěný hezky, jak po 3 minutách šmrdlání kartáčkem :) Řekla bych, že tohle je super věc pro lidi, co trpí paradontózou, neboť tím kartáčkem si člověk dásně ještě víc podráždí, olejem je zklidní :)

      Vymazat
  11. zase další skvělé téma, určitě do toho jdu, kokosák doma mám :-) já jsem jednou dokonce slyšela, že kokosový olej i bělí zuby, nemáš to vyzkoušené?
    Once Upon a Time

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se článek líbí! Ano, kokosák má bělící účinkz potvrzené:-) Na sobě to teda nepoznám, jak si koukám do pusy pořád, bohužel:-/

      Vymazat
  12. tak o tom slyším prvně! kokosák teď doma nemám, zkusím hroznový, který používám na OCM a uvidím...kdyžtak bych si konečně koupila ten kokosák, aspoň na ty zuby, mazání a vaření, jinak bych ho právě neužila...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na vaření je taky super, a do čaje, mňam! Myslím, že využití najdeš, má tisíc možností:)

      Vymazat
  13. Skvělej článek, nepravidelně provádím před spaním, to mám největší hlad :D :D Já jsem začala s kokosákem, abych trochu vybělila zuby a pak mi došlo, že válet ho v puse je lepší, protože u toho můžu datlovat :) Kokosák jsem měla ten samý co ty a ten byl nejlepší, teď mám od Alnatury (novinka v DM) a ten není chutově nic moc. Moje rutina je chvilku "kartáčovat" zuby, pak válet v puse lžičku oleje a to vyplivnout a nakonec ještě lžičku sníst. Zuby to určitě barevně vylepší :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to sis OPM vynalezla sama:D Hmm, na ten od Alnatury jsem ještě nenarazila, tak dík za varování, ani to nebudu zkoušet.

      Vymazat
  14. Zoubky máš krásně bílé, to je pravda, jen mít tu vůli začít a vydržet u té metody :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chce to udělat si z toho rituál, dělat to při čtení blogů, psaní článků... Potom to člověku ani nepřijde:)

      Vymazat
  15. Já používám kokosák po běžném čištění - naberu ho na kartáček a chvíli s ním masíruju dásně. Mám dědičné sklony k paradentóze. Je to pro mě takovej strašák, takže vyzkouším i OPM :-) Mimochodem, už si kokosák díky tobě přidávám i jednou denně do zeleného čaje, teď tohle, co asi přijde příště? :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Konečně někdo, komu kokosák v čaji nepřijde hnusný (doufám!):) Se strašákem rozumím, já vlastně kokosový olej začala přidávat do čaje proto, že máme v rodině Alzheimera a kokosák tomu údajně má také předcházet.

      Vymazat
  16. V životě by mě nenapadlo něco takovýho dělat, ale ty to napíšeš tak, že už se na to těším :-)

    OdpovědětVymazat
  17. Dnešní dopolední prokrastinační čtení webu skončilo testováním OPM;) Ale vydržela jsem jenom asi 7 minut. Třeba to zase zkusím a časem se dopracuju i k 20 minutám. Olej jsem použila sezamový, samozřejmě LZS, je vynikající, má opravdu oříškovou chuť a vůni. Kokosák nemám a mít nebudu, muž nesnáší vůni kokosu. Díky za bezva web plný kosmetických návodů, moc mě baví. Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, že Tě bavím!:-) Sezamový také musím zkusit, momentálně ho doma nemám, ale je na cestě ke mně:)

      Vymazat
  18. Z kokosového oleja som si nedávno spravila zubnú pastu, z ktorej sa teším nielen ja, ale aj môj priateľ (čo ma dosť prekvapilo). Čistiť si takto zuby je mi veľmi príjemné. O metóde OPM som teraz čítala prvýkrát, no celkom sa mi pozdáva. Ako sa však poznám, potrvá pár dní, kým sa k tomu odhodlám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně zase většinou trvá pár dní to nadšení a pak to vyprchá, musím zaklepat, že s OPM ne:-) A pasta zní dobře!

      Vymazat
  19. O metóde som už počula, kokosový olej mi veľmi chutí aj vonia, aj si s ním viem kadečo predstaviť, ale váľať ho v puse tak dlho? Z tej myšlienky mi je šoufl už teraz. Vybieliť zuby by sa mi zišlo, ty ich máš krásne biele a zrejme mi to nedá a vyskúšam to už len zo zvedavosti, či by som to zvládla. Od Karla Hadka som si chcela kúpiť ústny vyplachovací olej, ale práve preto, že ho treba dlho prelievať v puse som si to radšej rozmyslela...Napne ma totiž niekedy aj pri klasickom čistení zubov :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, tak to pro Tebe bude zvykání si asi těžší... Ale dá se to, četla jsem na internetu hodně diskuzí a lidé s podobným problémem zkrátka denně zvyšovali interval a šlo to lépe:-)

      Vymazat
  20. Ahoj Bee, já tohle přesně dělám. Teda né přesně právě, doteď jsem žmoulala kokosový olej v puse vždycky jen tak 5 minut a jen proto, že jsem četla že kokosák bělí, čistí zuby a pomáhá předcházet zubnímu kazu a pak to prostě spolkla, protože jsem četla že lžička kokosáku denně je taky prospěšná:) Ale teď chápu, že za 5 minut se toho asi tolik neuvolní a naopak něco takového uvolněného pak polykat by bylo asi kontraproduktivní. Takže odteď se budu snažit vydržet co nejdýl a do bříška si dám raději lžičku čersvého. Díky za tip;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že článek pomohl! Olej potom určitě nepolykej;)

      Vymazat
  21. Zatím jsem četla jenom o bělení zubů kokosákem, ale nepřipadalo mi to dost pravděpodobné a hlavně jsem si nedovedla představit žmoulat cokoliv v puse tak dlouho... hrozně bych se pobryndala. Ale bělejší zuby by se hodily. Sakra... Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když budeš místy trochu odplivovat, tak se třeba i bryndání ubráníš!:)

      Vymazat
  22. Na zuby jsi mě teda nalákala, nedělá mi problém si půl hodiny u seriálu čistit zuby, tak proč nezkusit olej:) S lehce nažloutlými zuby poměrně bojuji a nezabírá nic, tak třeba tohle:) Díky za tip, parádní článek:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máme s čištěním stejně, dokud u toho něco dělám, čistím fakt dobu:-) Dík za pochvalu!

      Vymazat
  23. Hmm, zkusím, doteď jsem kokosák používala jen na dásně a zuby. Jinak mě zajímá, co se stane, když použiji za tepla lisovaný kokosák na tu dvaceti minutovou metodu? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nefrit, oleje připravované jinak než za studena nejsou moc vhodné pro konzumaci, sice olej vyloženě nejíš, ale určitě se nějakému stopovému množství neubráníš, navíc je potom olej ochuzený o některé své prospěšné látky, vitaminy..;)

      Vymazat
  24. Ahooj :-). Mas krasny blog a k vanocum jsem delala za darky bath bombs a balzamky a vsihni z toho byli nadseni!takze dekuji za navod a inspiraci :-). Chtrla jsem se te zeptat,pred mesicem jsem poridila pasty supirivicky a sumudu a od te dob,co vysel tento clanek,tak kazdy vecer pullinguju kokosakem a prrd chvili jsem ho vyplivla,preje kartackem po zubech a vyplachla slanou vodou a..boli me zuby!myslis,ze to je znak,ze jsem se zacala detoxikovat a mam dal pokracovat nebo mam prestat? Dekuji za radu :-) drz se a mas to zde moc krasny! S pozdravem Daja :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Dajo,
      díky za pochvalu! Já provádím oil pulling cca od srpna a s tímhle jsem se nikdy nesetkala, občas mi "trnou" zuby samy od sebe, ale tak jsem to měla vždycky. Ani na fórech o OPM jsem se s ničím podobným nesetkala a nečetla jsem nic o případné detoxikaci. Spíše mě napadá, jestli to na ty zuby není moc - zejména ta sůl na konci, na druhou stranu ta má zuby mineralizovat... Podle mýho Tě to brzy přejde, jak jsem psala, mně se podobná věc stávala vždycky, je to nepříjemné, ale nikdy jsem si žádné spojitosti nevšimla:-)
      Měj se báječně a doufám, že Tě zoubky co nejdříve přestanou bolet!

      Vymazat
  25. Hmmm, o OPM slyším poprvé, ale rozhodně vyzkouším - cokoliv co aspoň trochu vybělí moje zuby bez použití agresivní chemie? Sem s tím! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D Jo, zastáváme stejný názor:-)

      Vymazat
  26. Kokosový olej mám na seznamu už pár měsíců a konečně až tvůj článek mě donutil si jej finálně koupit, za což děkuju :) Už ho zvesela "válím" v puse a musím říct, že je opravdu chuťově výborný! Jinak ta poznámka o rakovině mi připomněla článek o léčení rakoviny lněným olejem (http://svobodnenoviny.eu/vyrobte-si-lek-na-rakovinu-doma-v-mixeru-lecba-prumyslem-smrti-tedy-farmaceutickym-vas-jen-zabije/), takže možná na každém šprochu.. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsi s ním spokojená! Článek je zajímavý a mockrát děkuji za sdílení, zajímalo by mě, jestli se do konce života dozvím, jestli je na tom kokosáku nebo lněném oleji fakt takovéhle kouzlo...:-)

      Vymazat
  27. Kokosák mám doma a používám ho na všechno možné, ale o tomhle jsem ještě neslyšela. Dneska už podruhé zkouším a je to pohodička :) Takže jsem moc zvědavá, po jaké době uvidím výsledky, třeba alespoň co se toho bělení týká, jiné asi jen tak měřitelné nebudou. Každopádně moc děkuji za super článek a za celý blog, máš ho úžasný, plný super nápadů!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu, nějaké bělení by mělo být relativně brzy vidět:-)

      Vymazat
  28. Tak o tomto som ešte nepočula, ale vyskúšam :)

    OdpovědětVymazat
  29. Ahoj :)

    Jo, četli jsme o tom, ALE celá naše dvoučlenná :) rodina má stejný problém, nějak nám ubývá oleje a přibývá slin v ústech. Olej nepolykáme, přesto se většina někam (do špeků :) ) vcucne a moc ho nevyplivneme. Tak nevím, kde děláme chybu.

    OdpovědětVymazat
  30. už 4 dny žmoulám, sem zvědavá na výsledky :) chci zdravý dásně v zuby jako perličky :D a pokud možno tak hned :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdo by nechtěl:D Budu držet palce, ať se výsledky objeví rychle:-)

      Vymazat
  31. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  32. Kokosák válím v puse už od června a nějak jsem si na to zvykla. Já to ráno zvládám, i když jen nějaké čtyři, pět minut - nechce se mi kvůli tomu vstávat:-). Zrovna jsem přemýšlela, jestli si při OPM musím zároveň čistit zuby, jestli by to nešlo spláchnout jedním převalováním oleje:-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem četla, že není nutné zuby čistit, že olej všechny bakterie spláchne a o dech by se také měl postarat, ale já si užívám i čistění, takže vyzkoušené to nemám:)

      Vymazat
  33. Neválím,ale čistím... dám si kokosák na kartáček buď samostatně, nebo s pastou na zuby-)v kombinaci s propolisovou to je uplně boží a mám co dělat,abych to nesnědla

    OdpovědětVymazat
  34. Tak jsem si právě dala svých prvních "15 minut s kokosákem" :D a musím říct že to nebylo tak hrozné.. ba naopak. Zítra už si dám normálně 20 minut. :D Co bych dala za cokoliv, co vybělí moje zuby.. ještě by mohl být nějaký olej co je i narovná :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já právě "doválela":-) Narovnávací olej by se taky hodil, a ještě by byl super nějaký, aby mi zuby lehce povyrostly, mám je menší, než náš křeček:D

      Vymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...