úterý 28. ledna 2014

Přírodní tip: Jojobový olej

  
    Asi jste si všimly, že jojobový olej se u mě v návodech na kosmetiku objevuje často. Co se týče péče o pleť, pravděpodobně ho využívám nejvíce. Mám s ním namíchané krémy, v 90% případů po něm sáhnu, když provádím OCM, a dokonce mi pomáhá s atopickým ekzémem. Pokud bych si ze všech mých olejových miláčků měla nechat jeden, jojobák to pravděpodobně vyhraje, protože ho vnímám jako velmi multifunkční a vhodný snad pro každý typ pleti. No prostě další paráda a další důkaz, že příroda v péči o pleť bohatě stačí. 

Semena, ze kterých se olej lisuje; zdroj
 
    První legrační věc na jojobovém oleji je fakt, že to vůbec není olej. Ve skutečnosti není tvořen mastnými kyselinami, ale řetězci molekul vosku. (To ve mně tak nějak vyvolává otázku, jak je tedy možné, že mám i jojobový vosk, který je v pevném stavu. No nic, jsem líná dělat Sherlocka.) Jojobový olej, nebo "olej", se získává lisováním semen jojobového keře, který roste ponejvíce v oblasti Mexika, Arizony a Kalifornie. Jako první ho v péči o pleť údajně používali španělští osadníci. Olej je velmi řídký, má nazlátlou barvu a pokud ho plánujete zakoupit pro pečující účely, dejte si pozor, aby byl 100% zastudena lisovaný; jen tím si zachová maximum svých výborných vlastností.


    Jojobový olej a pleť

    Jojobový olej je unikátní tím, že jeho struktura je téměř identická se strukturou našeho přirozeného kožního mazu. Z toho samozřejmě vyplývá spousta benefitů - pokožka jojobový olej vstřebá rychleji a snadněji než jakýkoliv jiný olej, tím pádem se používá při regulaci produkce mazu jak v oblasti obličeje, tak u vlasové pokožky. Vhodný je jojobový olej pro všechny typy pleti, snad až na extrémně suchou, která si zaslouží hutnější olej, jako například avokádový. Poslední dobou se čím dál více doporučuje na léčbu akné.

    Jak je známo, jedna z nejčastějších příčin akné je přílišné vysušování pleti, což je chyba, kterou dělá tak 90% teenagerů po důkladné mediální masáži kosmetických firem, jejichž produkty hydratují asi tak, jako kdybych si napatlala na obličej mouku. Vysušení se pleť brání přílišnou činností mazových žláz a bum, problém je na světě. Mám mastnou pleť → více vysušuji → mám ještě mastnější pleť → póry se nestačí divit, takže se pro jistotu ucpou → mám akné, vysušuji dál, aleluja. Jojobový olej má (stejně jako jiné oleje, ale pro svou nulovou komedogenicitu je mým číslem jedna na kandidátce) schopnost produkci mazu upravit. Obsahuje vitamin E a navíc je bohatý na antioxidanty, údajně ještě bohatší, než jiné oleje, protože nepodléhá oxidaci a je vysoce stabilní. 

    Suchá pleť bude profitovat z jeho podobnosti s kožním mazem. Díky tomu ho totiž pleť nejen lépe vstřebá, ale vpustí ho do hlubších vrstev pro intenzivnější hydrataci. Jojobový olej poskytuje ochrannou bariéru přoti vystavení nepříznivým vnějším vlivům, alergenům, iritantům, ale také proti vysoušení; uzamyká vláhu v pleti a tím předchází předčasnému stárnutí

      

    Jak jsem již psala v úvodu, sahám po něm častěji než po jiných olejích, když provádím OCM. Líbí se mi, jak je řídký, stačí ho použít trocha, jeho komedogenicita je na nule a narozdíl od například olivového oleje nemá téměř žádný odér. 

    Doporučuje se pro citlivou pleť (bohužel mám) a díky svým zklidňujícím a léčivým vlastnostem by měl zmírňovat ekzémy. Toto mohu potvrdit. Zinková mast pro mě nedělala nic, pouze se mi z ní zvedal kufr, jak smrděla, jojobový olej naopak červený ekzém zklidnil, zmírnil, stáhnul na menší plochy a zarudnutí mě kompletně zbavil. Volejte sláva. (A pět dní se radujte.)

   
     Jojobový olej a vlasy

    I zde má mít olej funkci regulující produkci mazu; mastnějším hlavám se doporučuje před umytím krátká masáž pokožky hlavy trochou jojobáku. Což je přínosné jednak z toho důvodu, že skalp bude při mytí 100% chráněn, jednak proto, že masáž pokožky hlavy stimuluje vlasový růst, narozdíl od jiných olejů také není takový problém hlavu umýt (vyzkoušeno, potvrzeno, občas provádím, a to se mých vlasů jinak oleje drží zuby nehty). 

    Na nějaké stránce věnované jojobovému oleji jsem kdysi četla, že provádění jakési OCM na hlavě oducpává folikuly a zajistí hustější, zdravější a rychleji rostoucí kštici. Stránku jsem bohužel neznovunalezla (by mě zajímalo, co jsem tenkrát zadávala jako key word) a upřímně mi to připadá už trochu jako sci-fi, nehledě na fakt, že bych strávila většinu dne jen prováděním OCM na různých částech těla. 

    Co ale jojobovému oleji neodpářete, je jeho schopnost hloubkově vyživovat vlas v celé jeho délce. Jasně, toto se dá přisoudit většině olejů, jojobový se ale, díky své struktuře, do vlasu lépe, hlouběji a účinněji vstřebá . Sem tam to provádím před umytím a je fakt, že jsou potom vlasy o dost lesklejší.

    A co se týče konečků, tam je to jasné. Není náhodou, že je součástí balzámu na konečky, které si můžete vyrobit podle tohoto návodu.


    Článek opět dlouhý jako minulá zima, doufám, že bude více přínosný a méně otravný. Co vy a jojobový olej, máte ho doma? Používáte? Milujete ho? Je vám jedno? 

    Mějte se krásně, 
    M.

P.S. V českých končinách můžete zakoupit např. jojobový olej od Saloosu nebo na ekokoze.

43 komentářů:

  1. Pri najbližšej objednávke ide do košíka aj tento olej, ale momentálne chodím očumovať moringový (100 ml za 20€- preto zatiaľ iba očumujem:))..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ha, tak to očumujeme stejnou položku, jakkoliv nejsem, co se týče kvalitních olejů a másel, moc šetřivá, tohle je na mě za jeden olej moc:-/

      Vymazat
  2. Jojobák (z Fleru, jak jinak) mám u postele a mažu si na noc obličej. Zatím jsem ale žádné změny nezaznamenala, možná jsem čekala moc (viditělné zlepšení suchých tváří)... Ale i teoretický základ vypadá dobře :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad se pochlapí a pomůže!:)

      Vymazat
    2. Mám doma jojobovou masku na mastnou pleť od originalatok a je bezvadná :-)

      Vymazat
  3. Jojobový olej určitě pořídím a vyzkouším, hlavně na vlasy. I když jak to tak čtu, jestli mi potom budou růst ještě rychleji než teď, tak mě asi škrábne. :-D Fakt mě udivuje, jak si někdo může stěžovat, že mu vlasy (nebo i nehty) rostou pomalu! Já si vlasy stříhám každej měsíc a pořád rostou jako šílený! To stejný nehty, každej týden musím zkracovat nebo mám drápy jako čarodějnice. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to Ti závidím, to, že mi pomalu rostou nehty, beru jako plus, páč to stříhání mě fakt neba, ale vyšší tempo růstu vlasů bych brala:-)

      Vymazat
  4. Ahoj Bee,jojobovy olej mam taktez asi ze vsech oleju nejradsi stejne jako ty,ale je pravda ze si ho diky jeho vyssi cene setrim spis jen na oblicej.Ale po Tvem clanku mam chut si ho napatlat i na tu pokozku hlavy protoze momentalne jdu po vsem co by mi mohlo pomoct moji vlasovou pokozku trochu vylepsit.Jen doufam ze ho vymyju sodou nebo mycim olejem pac samponem uz si vlasy nejakou dobu vubec nemyju.Tak drz pesti a diky za fajn clanek!pa;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to ty pěsti pořádně držím, ale myslím, že nebudeš mít problém, u mě si s tím poradí i marocký jíl:-) A dej vědět, pokud pomůže, budu ráda!

      Vymazat
  5. tak ten budu muset vyzkoušet, hlavně na ty vlasy před umytím, všechny ostatní mi je zmastí. já mám ten hroznový a ricinový, ty míchám. avokádo jsem ještě na OCM nezkoušela, dávám ho jen pod oči. ještě pár tvých článků a můžu si doma otevřít Saloos prodejnu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D Heh, tak to bys ve mně měla nákupčího:D Jojobový olej je na ty vlasy co se maštění týče opravdu poklad, vymyje se mi krásně, a to jinak mám s oleji ve vlasech opravdu velký problém.

      Vymazat
  6. A tři dny se radujte! :D Na jojobový si brousím zuby už dlouho, časem si ho určitě pořídím. U mě momentálně vede šípkový na obličej a konopný na vlasy, konečky uhladí a vyživí, aniž by je zmastil a jako bonus usnadňuje rozčesávání. Má slušně nakročeno k tomu stát se mým dvorním vlasovým olejem :)
    veru

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, konopný mám také ráda:-) Šípkový jsem si pořídila, aby se stal mým dvorním obličejovým olejem, ale bůhvíjak jsme se navzájem neoslnili, tak mu dám asi ještě jednu šanci:-)

      Vymazat
  7. Na jojobový olej si dělám zálusk už delší dobu. O jeho prospěšnosti při léčbě akné jsem toho už přečetla hodně, takže mě to pochopitelně láká, stejně jako jeho případné další využití.

    Taky jsi mi udělala radost tím odstavcem o vysušování, konečně někdo, haleluja, napíše o věcech tak, jak ve skutečnosti jsou. Zrovna jsem nedávno četla o tom, jak si někdo tou úžasnou micelárkou natírá obličej třikrát denně, ráno a večer odmastí super silným mycím gelem - z takových řečí vždycky vyletím :D
    Není nad čistou vodu a nějaké jedno přírodní patlátko - to mi zcela stačí

    Dobře, to jsem se trochu rozhorlila mimo téma, ale faktem zůstává, že takový jojobák určitě bude hodný a přátelský a já se už těším, až jej vyzkouším :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojobák je kámoš!:-)

      Jinak obličej mě svědí jen z toho, cos tu napsala, s tím ultraodmašťováním, au, asi by mi slezla kůže:D Souhlas, čím jednodušší péče o pleť je, tím lepší jsou výsledky:-)

      Vymazat
  8. Ahoj, jojobový olej z Nobilisu teď už nějaký týden používám na noc. Mám ale problém - zdá se mi, že se celkem špatně vstřebává. Míchám ho s hroznovým a když jsem je zkusila samostatně, hroznový se vstřebával o dost lépe, zatímco jojobový mi nechává mastný film i po hodině a víc. Nebo ho používám moc najednou? Dávám na zvlhčenou pleť dohromady asi 7-8 kapek. Předem dík za radu:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veru, těžko říct, mně se vstřebává dobře (na druhou stranu mám přes podzim a zimu pleť spíše suchou, takže pije nadšeně); vyřešila bych to zkrátka tak, že bych po nějaké půlhodince přebytečný olej odsála kosmetickým ubrouskem. Předpokládám, že to s pletí funguje jako s kytkama - jakmile je napitá dost, víc už nevsaje a je zbytečné mít vrstvu na povrchu;-) 7-8 kapek se mi zdá jako optimum, méně si nedovedu představit, že bych zmákla rozetřít po celém obličeji:-)

      Vymazat
    2. Zkusila bych pleť víc namočit, u mě platí čím víc vody, tím lepší vstřebávání. A teda valím oči na to množství, na noc dávám tak 3-4 kapky, na den 2 (pleť mám normální/smíšenou). Zkus dát méně kapek, třeba se to vstřebávání zlepší :)
      veru

      Vymazat
    3. Holky, moc díky oběma, zkusím to poladit:)

      Vymazat
    4. Jinak Míšo, musím ti ještě poděkovat, to ty jsi mě na tyhle "přírodniny" přivedla a díky tobě se moje kosmetika pomalu, ale jistě odklání od chemky:)

      Vymazat
    5. Veru, to jsem ráda, a díky za přízeň!

      Vymazat
  9. Článek je rozhodně přínosný, sláva! Já už mám jojobový olej doma asi dva měsíce a pořád se nemůžu rozhodnout, co s ním. Původně jsem ho chtěla používat při vaření mýdla, ale pak mi ho přišla škoda, tak mi tu teď leží a smutně kouká... Jeho čas ale přijde. Brzy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Joj, zaslouží si dostat šanci! Na mýdla by mi ho bylo také líto, na to je moc drahý a úžasný:-)

      Vymazat
  10. Jojobák mi kdysi pomohl s příšerně se mastící pletí, nemohla jsem si ho vynachválit, do té doby než jsem si uvědomila, že mi díky němu v obličeji praskají cévky :( bohužel na to dost trpím, a musím si hodně hlídat co se mi na obličej dostane, a bohužel jojobový olej kvůli tomu už používám jen na vlasy...škoda,jinak je perfektní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A co mě teda pěkně štve, že moje pleť takhle reaguje téměř na veškerou přírodu - jojobák mi nevyšel, šípkový olej mě na obličeji hrozně pálil, takže ten šel hned dolů, aloe vera gel od Jasona mi dělal prakticky to samý...a takových věcí už bylo hodně. Jakž takž se kamarádím s mandlovým olejem a ještě mám v plánu vyzkoušet avokádový, ale jinak už vážně nevim co s tim svým ksichtem :D chemku (která mi kupodivu na obličeji nic nedělá - ani dobrotu ani mi neškodí) používat fakt nechci :/

      Vymazat
    2. Tyjo, z olejů Ti praskají cévky? To je zvláštní! A to má být zrovna ten jojobový jeden z nejlehčích a vůbec pokožkou nejlépe přijímaných olejů... To Ti teda nezávidím:-/ A řešení mě také nenapadá, na mysl mi vyvstalo jedině nějaké sérum s vyšším obsahem vita C, který má praskání žilek omezovat.

      Vymazat
    3. Na tohle já taky trpím :( zrovna pomrkávám po natura siberica a to konkrétně řadě na mastnou a smíšenou pleť. A proč? Protože je tam jakýsi japonský tentononc a v něm by měl být zastoupen rutin-rutin posiluje cévy. Jinak např Hádek i Saloos mají produkty určené na hodně citlivou pleť a s rozšířenými žilkami. Zaměřila bych se tedy spíše na posílení kožních kapilár, ale podle mne je to běh na dlouho trať. PS: hodně rutinu je v pohance a také lék Ascorutin by měl být dobrý, má rutin i vit C (ale pozor, má nějakou kontraindikaci s HA, tak na to pozor).

      Vymazat
  11. Jojobový olej je pro mě taky malý zázrak :) mažu ho na pleť, mažu ho na vlasy, mažu ho všude!!! :D a je pravda, že mám po něm vlasy opravdu leské a vypadají zdravější :)

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Michaelo, díky za další úžasný článek. Už jsem s tebou poznala marocký jíl a nepatlám od té doby na sebe nic jiného, zamilovala jsem se do kokosáku, OCM i OPM dělám skoro kažrdý den a teď skvělý článek o jojobovém oleji. Mám ho jako stálici doma už téměř 2 roky jako univerzální olej (vyhovuje mi hlavně proto, že je bez výrazné vůně) a občas na vlasy, střídám s konopným. Používala jsem ho i na OCM, ale nedávno jsem se dočetla, že má komedogenicitu 2, tak jsem ho přestala používat. Jsem ráda, že je to jinak a můžu hu používat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda, že jsi se vším spokojená!:-)

      Vymazat
  13. čili na ty vlasy tak, že si je namočíš, vmasíruješ jojobák a pak umyješ šamponem a spláchneš? a nejsou pak umaštěné? :D mě se vlasy mastí hrozně a možnost to nějak zredukovat by mě potěšila :D jojobák si chci určitě koupit, ale zarazila mě jeho cena, tak jsem pro začátek vzala meruňkovej :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nene, normálně do suchých:-) Umaštěné nejsou, a to mně se oleje drží moc rády:-);) Meruňkový je také dobrý, ale tam bych se toho umaštění bála teda víc.

      Vymazat
    2. Meruňkový naopak ;) je to jeden z nejlehčích olejů, vstřebává se rychlostí blesku, ale nejspíš taky hraje roli subjektivita a vůbec, každému sedí něco jiného.

      PS: skvělý, skvělý blog! a třikrát aleluja k tomu, jsem moc ráda, že jsem jej našla.

      Vymazat
    3. Ta subjektivita hraje asi velkou roli:-) Meruňkový je určitě lehký, mně se ale vstřebává hůře než jojobový a dvojnásobně to platí o vlasech, na kterých mi zůstal i po umytí:-/

      A děkuji za pochvalu!:-)

      Vymazat
  14. Ahoj, ráda bych se tě zeptala na míchání olejů. Mám teď šípkový olej, ale ráda bych používala na pleť i jojobový - hlavně kvůli účinkům na akné. Můžeš mi prosím poradit, v jakém poměru oba oleje smíchat? Nebo je to jedno? Plánuju to dát taky mamce k narozkám a jaksi jsem si vzpomněla na poslední chvíli, tak by se mi hodila rychlá rada :)
    Mockrát děkuju :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Gizy, tak snad budu dostatečně rychlá:-) Jako základ bych použila jojobový (cca do 3/4 objemu nádobky) a dolila šípkovým. A klidně kápni i trochu levandulového EO, popř. pačuli, ylang-ylang nebo geranie, z mého pohledu se jedná o jedny z mála opravdu prospěšných EO vhodných pro všechny typy pleti;-)

      Vymazat
    2. Super, děkuju mockrát, tak rychlou odpověď jsem ani nečekala :) Potřebuji to v průběhu týdne, takže stíhám. Moc děkuju i za tipy na EO, kouknu po nich. Hlavně levanduli zbožňuju, takže její použití zní tuze lákavě :)

      Vymazat
  15. dá se s jojobovým i odličovat? hledám nový odličovací olej (smíšená plet) měla jsem brgamot od saloosu ale není stoprocente přírodnía hledám nový :) poradila by jsi mi prosím? děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kristýnko, dá, a parádně! Já se odličuji jojobovým velmi často, mám ho ráda:)

      Vymazat
    2. děkuji moc za odpoved příště si ho pořídím (co nejdříve) a jakou značku používáš? Saloos nb Nobilis Talia nb jiný?

      Vymazat
  16. děkuji moc za odpoved, jakou značku používáš nejraději?

    OdpovědětVymazat
  17. Díky za článek! Peru se s hodně mastným obličejem i vlasy, snad mi DIY kosmetika z jojobového oleje pomůže :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji vám za každý váš názor a připomínku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...